Tuesday 26 September 2017

Eve Station Handels Strategier


Jag pratade med en kamrat i går kväll och hon nämnde att hon brukade gå till fransgruvsystem från handelshubbar och lägga upp köporder för Trit till mycket billigare än nuvarande priser (dvs 1.000.000 trit 4,0 ISK ea medan Jita är cirka 5,07). Hon sa att hon gjorde en stor vinst eftersom minare antingen inte visste var de skulle ta sina mineraler eller kunde inte transportera dem. Min fråga är - Kan jag säga var dessa system kan vara genom att titta på stamppapet och dess tillhörande statistik. Ska jag använda en extern hemsida, har jag en gruvarbetare själv, men jag har normalt följt mitt corp till min, så jag är inte riktigt säker på var dessa system är jag ska leta efter. frågade 2 juli kl 16: 48Trade 102: Station Trading Class Information Detta är en kursplan för en klass som tillhandahålls av EVE University. Det här avsnittet innehåller information om den här klassen och dess innehåll. Allmän information innehåller material för att skapa en riktig klasslista på EVE University forum. Ytterligare resurser och lärartips finns listade under Anteckningar för läraren. Allmän information Provtext som ska användas i klassannonsen: Illustrationslänk för klassbeskrivning på Eve Universitetsforum: wiki. eveuniversity. orgFile: Trade102.jpg Stationhandel definierad Stationhandelsteori Plats, plats, plats: de stora handelsnätena Fjärrhandel Vätska och illikvida tillgångar och marginalhandel Grundläggande begrepp i stationhandel: sammanfatta Unis excellent Howtoidentifyitemstotrade wiki-post, tänk på konkurrens, omsättning och kort - mot långsiktigt tänkande Valfria praktiska anmärkningar för klassen Teacher Class. E-UNI ta emot frågor och skicka relevanta länkar Längs upp i PTS för det praktiska. Helst har du artiklar som du vill släppa ut på marknaden för det praktiska, t. ex. ett par Erebuses Går perfekt genom guiden och har länkar redo att dra in chatten. Gör klart att detta är en startguide, och att handel är mycket definierad av personliga preferenser. Inget här ligger i sten. Användbara länkar finns i slutet av detta dokument. Överväga att kombinera denna klass med TRADE101. TRADE101 är nödvändigt för att förstå TRADE102, och TRADE102 är mer övertygande än TRADE101. Klass Innehåll Introduktion Välkommen till TRADE102 - Station Trading Den här kursen förutsätter en förståelse för EVE användargränssnittet för handel: marknadsfönstret, plånboken, hur man placerar köp och säljer order, hur man avbryter order och hur man hittar varor i marknaden genom att bläddra eller söka. Under hela denna klass kommer vi att använda exempel från Metropolis regionens marknadsfönster. Under de närmaste 60 minuterna eller så definierar du stationhandel, pratar lite om hur du tänker på handel med stationen, och sedan pratar du om hur du handlar om handel: handelshubbar, fjärrhandel, din ISK på hand och escrow, hur att utvärdera om en vara är bra för handel, och tips och tricks för handel med stationen. Då kommer det att finnas ytterligare 30 minuter för en valfri praktisk övning för alla intresserade. (Instruktören ska sedan presentera sig själv - täcker relevant erfarenhetsnivå och bakgrund.) Vi har några grundregler för den här klassen: Vänligen sätt in dina Mumble-inställningar på Push to Talk om du inte redan har gjort det. Skriv gärna några frågor i Class. E-UNI-chattkanalen när vi fortsätter. Jag kommer att försöka svara på dina frågor som de kommer under klassen. Du ska vara uppbyggd på en säker station i en station Alla är redo, då börjar vi. Stationshandel definierad Köp låg, sälja hög på samma station Risk Du behöver aldrig komma i ett fartyg Typos kan resultera i att miljontals kronor går förlorade (t. ex. från mäklareavgifter, dåliga köp) Fördelar och nackdelar Stationhandel är både älskad och hatad i Eve , vilket gör det allt mer intressant. Vissa människor kommer att köpa och sälja order för varje personligt inköp, medan andra gärna får mindre ISK för sina varor för att undvika inställningar. Stationhandel kan ske under krigstid, eftersom du stannar i stationen Det är möjligt att göra ISK medan du är inaktiv. De flesta stationhandlare kontrollerar sina föremål en eller två gånger om dagen. Riskvärdet bestäms av dig. Det är en trevlig sekundär penningmästare. kombineras snyggt med hämtning för att göra en traderhauler alt Med färdigheter kan den göras på distans (upp till från var som helst inom din nuvarande region) Det ses allmänt som den största potentiella inkomstkällan i spelet Stationhandel kan vara mycket frustrerande Det tar tid och tålamod Det kräver inledande forskning Det krävs matte (ewww) och kan kräva kalkylblad Marknaden kan leda till förluster. Produkter kan röra sig långsamt långsamt ibland och kan ge vinst efter veckor. Det är begränsat av volym och konkurrens. att köpa lowsell high, tänk också på hastighetsvolym: hur ofta köps varor förstärkare säljs konkurrens: desto mer konkurrerande beställningar, ju oftare måste du uppdatera beställningar mellanregionens primär ce-variationer: en regionsmarknad kan se riktigt bra ut men inte vara i linje med andra Kortfristiga kontra långfristiga placeringar: ISKday vs ISKmonth Du handlar wallclocktid för ISK: köp lågt (så någon annan får sin ISK nu) och säljer högt senare. Plats, plats, plats Handelshubbar: se även eve-marketdatastation. phpstepRank Jita (The Forge): flera gånger volymen av nästa högsta nav Amarr (Domain) Dodixie (Sinq Laison) Rens (Heimatar) Hek (Metropolis) handel. Nivå 2: 5 hoppar från nuvarande plats Nivå 3: 10 hoppar från nuvarande plats Nivå 4: 20 hoppar från strömmen Nivå 3: 10 hoppar från strömmen Nivå 4: 20 hoppar från strömmen Nivå 4: 20 hoppar från strömmen plats Nivå 5: hela regionen Använda tillgångsfönstret Så här lägger du beställningar för andra stationer Likvida medel och illikvida tillgångar Allmänt råd är att du behöver 10 miljoner ISK fröpengar för att börja med handel med stationen Stationhandel kräver kapital dvs ISK Hur mycket saker och hur mycket ISK, har du: dvs ISK och saker som kan konverteras till ISK Aktiveringsfönster: saker du har sitter någonstans ISK som visas när du öppnar din plånbok ÄVEN även föremål som säljs också ISK i ditt spärrkonto för att täcka dina köporder Program som jEVEAssets kan du se alla dina tillgångar, i din hangar, i tillverkningsjobb, i säljorder mm. Marginalhandel minskar obligatorisk spärr Marginhandel minskar ISK i ditt spärrkonto Marginal tra de svindlarna Om du ser en order med högt pris och minimibelopp, är detta en bluff Det behövs hur mycket escrow som krävs: (antal avrundade) På nivå 5 betyder det att en 10.000.000 köporder endast behöver 2.373.046 ISK att lägga upp ordern. Grundläggande begrepp i stationhandel Det är smart att börja med att förklara fönsterinställningen för stationhandel - så ser alla vad du ser Använda snabbfältet Spara bra saker Radera dåliga objekt Låt första prata om grafen själv, som alla är baserade på Priserna på vänster sida av grafiken innehåller: Den gröna linjen är 20 dagars genomsnitt - vilket betyder genomsnittligt pris över 20 dagar Den röda linjen är 5 dagars genomsnitt, i princip samma men med 5 dagar för att se marknadens fluktuerar mer De gula prickarna är den dagliga medianen De gula streckarna är minmaxpriset Det fyllda röda isområdet är donchiankanalen Botten är faktiskt inte en del av linjerna och bör tolkas annorlunda. Detta är den dagliga volymen, och beloppen anges på höger sida av grafen. Dessutom finns det några funktioner som hör till grafen: Du kan växla vissa saker på eller av genom att högerklicka på diagrammet. Du kan ställa in tidsperioden för grafen, från 1 år till 5 dagar med olika intervall. 3 månader rekommenderas. Självklart är detta detaljerad och komplicerad information. För att effektivt använda denna kunskap lär du Bullworth Burger Method Tabellen är ett mindre kraftfullt sätt att identifiera objekt än grafen, men det kan vara användbart om grafen är svår att läsa eller om specifikt nummer behövs. (Jag använder mig själv för att identifiera dagliga belopp mer exakt för mitt kalkylblad) Totalt antal dagliga order Antal köpta varor Högsta dagliga försäljning Lägsta dagliga köp Genomsnittlig daglig salebuy Det kan sorteras efter vilken kolumn som helst. Exempel på artiklar Granska flera exempel som är bra försäljning eller mindre bra försäljning och prata om hur du bestämmer att de är bra eller inte. Många använder kalkylblad Stationhandel kräver alltid matte för att kunna veta vad du gör. Google-dokument är en stor hjälp med detta. Eftersom jag inte kunde lägga den på wikien i Excel eller öppen kontorsfil, lägger jag upp den som pdf. Formlerna visar hur man använder ett kalkylblad för att få veta din faktiska vinstmarginal, den dagliga intjäningspotentialen och din övergripande förmögenhetsförändring. Mäklareavgiften och skatten måste ändras när du har rätt skicklighet Du kan kopiera hela raden, och då behöver du bara ändra: namn - köp - sälj - daglig kvantitet Den faktiska förmögenheten är svår att hålla reda på, men vanligaste formeln är: köp order utestående säljorder utestående pengar alltid gå för en låg mängd sålda per dag, det är bättre att inte överskatta din marknadsandel trunkerfunktionen är mycket praktisk att hålla tillsynen är det: TRUNC (formel, siffror efter punkt) Externa tjänster Utanför spelwebbplatser som eve-central och eve-marketdata finns. Vissa externa tjänster drar data från EVE API, som har många begränsningar för hur ofta data kan dras. Andra drar data från människors spelklientcacher, vilket begränsar vilken typ av data som finns tillgänglig. Dessa externa tjänster kan också förgiftas eller skickas dåliga data. Tips och tricks Här är några tips och tricks som gäller för alla som tar upp stationshandeln: Aldrig avslöja dina affärshemligheter - folk kommer stjäla dem från dig Om något ser för bra för att vara sant, är det förmodligen det. Analysera varför det här är, kanske fråga andra, men i början stanna borta från det. Det kan vara en bluff eller en bete-ordning för att få dig till lowsec. Under bläddrafönstret på marknaden är det bara en knappvisning som är tillgänglig - stäng av det Sätt på ALLA objekt i snabbfältet och ta bort objekt som inte gillar det här gör det enkelt att hålla koll på Integrera objekt i fönstret stationstjänster: ESC-General inställningar - gt station - gt kolla sammanslagna objekt och fartyg till stationspanelen Diversify - lägg inte all din ISK i ett objekt, lägg inte heller alla dina pengar i högriskaffärer Var försiktig när du lägger ut order - när du börjar får du en låg gräns. För varje försök att behålla endast 1 köporder öppen och 1-2 sälja order, så kommer du inte att gå över din gräns och hålla tillsynen. Ja, det betyder att du kan behöva vänta tills en order är fylld. Remric hade en praktisk som kan vara trevligt att göra. I början av klassen skulle han ge någon sensor förstärkning av skript för att distribuera bland alla i klasskanalen som x-ed upp. Varje elev skulle få ett manus. Detta skript tjänade också för att visa folk hur man ställer upp köp och säljorder. Efter klassen berättade han för alla att lägga upp försäljningsorder för skripten och berättade för dem att han skulle köpa ett skript mellan 1 och 2 timmar efter klassen. Den student som sålde manuset till honom skulle vinna och få 10 miljoner ISK. Detta ledde till mycket intressant beteende, eftersom folk skulle få skript från Hek och sätta upp dem, vilket gav vinst från andra människor som försökte köpa hela marknaden medan andra satsade hardt på 0,01 ISK warfare. Det var väldigt illustrerande, som en person vann, andra fick vinst, priserna skiftades kraftigt och jag förlorade 11 miljoner kronor på grund av överlagret som jag fortfarande säljer. Han använde sensor booster skript eftersom theyre billiga och kan handlas i bulk, andra saker kan självklart användas. Länkar och resurserInledning Det finns många inspelningar av Uni-handelskurser tillgängliga på forumet. Några exempel är listade nedan: Trading 101 - Lompster (Basis för handel, lite betoning på station och krigshandelshandel) Eldiora (Grunderna i handel. Betoning på interregionell handel och igångsättning.) Dr Deus (Introduktion till handel. Betoning på station handel, handel i Jita, maximering av vinst.) Sun Win (Köp och sälj ordningar. Skapa en handel Alt. Köp låg, sälja hög. Handel via hämtning. Detaljer om marknadssystemet, Marknadsanalys. Rekommenderade färdigheter.) Fördelar med handel Easy att komma igång: Du kan börja handla direkt med en karaktär utan färdigheter, och den mängd kompetensutbildning som behövs jämfört med andra yrken är ganska låg. Den enda färdighet som du verkligen behöver börja med är Trade, utan vilken du kommer att känna dig lite begränsad i antalet order du kan ha öppet. Lätt att göra under krig: Med en liten investering i färdigheter (Marknadsföring, Procurement och Daytrading till nivå 2) kan du enkelt ställa handel i ett system medan du är uppbyggd i en annan, eller använd en alt för att handla på andra sätt. Tids-flexibel: Många handelar händer medan dockas upp, och det är lätt att gå AFK utan någon verklig fara för det mesta. Även om detta inte är sant under hauling tenderar goda drag att vara ganska korta och du kan alltid docka upp halvvägs. Handelsgränssnitt Handelsfönstret Möjligen den enklaste och minst använda handelsformen kräver handelsfönstret att du ska vara uppdockad med någon i samma station. Dess mestadels brukade leverera saker personligen till en vän. Handelsfönstret är mindre användbart i allmänhet eftersom masshandel inte är möjlig och svindling är vanligt. Ett kontrakt är ett offentligt, formellt avtal för arbete eller varor, tillgängligt via kontraktsknappen på NeoCom. Som handelsfönstret är masshandeln svårt och svindel är vanligt. Kontrakt har dock några fördelar. De kan innehålla varor som inte är normalt tillgängliga på marknaden, och att hitta en publik för din handel är mycket lättare än genom handelsfönstret. Alternativt kan kurirkontrakt också lägga till extra vinst på hämtningsvägar. Marknaden Det här är där de flesta handeln i Eve äger rum. Marknaden är i grund och botten en automatiserad förteckning över varuhandelskontrakt: köporder och försäljningsorder. Eftersom beställningar delvis kan fyllas och letas, tenderar det att vara mycket mer övertygande än att handla genom avtal, även om grundprincipen är densamma. En annan fördel med marknaden är att det är lätt att se priset och kvantiteten som föremålen faktiskt säljer för, med hjälp av fliken marknadsinformation. Marknader är begränsade till den specifika regionen de befinner sig i. Handelsförmåga kan delas in i fyra grupper: Färdigheter som ökar maximalt antal aktiva orderorder: Handel, Partihandel, Partihandel, Tycoon. Färdigheter som låter dig köpa och sälja saker på distans: Marknadsföring, Inköp, Dagstävling, Synlighet. Färdigheter som minskar handelskostnaderna: Redovisning, Mäklareförhållanden, Marginalhandel. Färdigheter som ökar maximalt antal utestående kontrakt: Contracting and Corporation Contracting. Beställningsfärdigheter Inga handelsförmågor har en karaktär kan skapa 5 samtidiga order. Handel 160 (1x. 20k160ISK) ger 4 ytterligare order per nivå. Retail 160 (2x, 100k160ISK) ger 8 ytterligare order per nivå. Partihandel 160 (4x, 35M160ISK) ger 16 ytterligare order per nivå. Tycoon 160 (6x, 100M160ISK) ger 32 ytterligare order per nivå. Med alla dessa färdigheter som är utbildade till nivå 5 kan karaktär hantera upp till 305 order. Fjärrfärdigheter Informationen för dessa färdigheter kan vara vilseledande. Tyvärr går dessa färdigheter inte magiskt runt varor. Till exempel tillåter inte upphandling att du köper varor i ett avlägset system och får dem att visas i din nuvarande stationer hangar. Vad dessa färdigheter gör är att du kan köpa och sälja varor som inte finns i ditt nuvarande stationssystem. Om du till exempel är stationär, hänger du ut någon annanstans från dina varor, vilket ökar säkerheten, för att handelshubbar tenderar att locka till PvP-åtgärder. På samma sätt kan du leverera din bärgning till ett handelscentrum och sedan återvända till uppdrag där uppdrag är, samtidigt som du hanterar försäljningen av din bärgning. Marknadsföring 160 (3x. 3.5M160ISK) tillåter att man sätter upp försäljningsorder på distans. Rang: nivå 0: begränsad till nuvarande stationsnivå 1: var som helst inom nuvarande solsystem nivå 2: 5 hoppar nivå 3: 10 hoppar nivå 4: 20 hoppar nivå 5: hela regionen upphandling 160 (3x, 1,5m160ISK) avlägset. Rangorden är desamma som för marknadsföringskunskap. Daytrading 160 (1x. 12.5M160ISK) tillåter att byta order på distans. Rangorden är desamma som för marknadsföringskunskap. Sikt 160 (3x, 7.5M160ISK) - ökar maximalt utbud av fjärranslutna köporder, så säljare kan fylla sådana order från vilken station som helst med den här fjärrköpsordern. Varje köporder kan ha ett eget effektivt sortiment som är begränsat till denna färdighet. Rangorden är desamma som för marknadsföringskunskap. Overhead Reduction skills Accounting 160 (3x, 5M160ISK) - reducerar transaktionsskattesatsen med 10 per nivå från 2 till 1 på nivå 5. Mäklareförhållanden 160 (2x, 100k160ISK) minskar mäklareavgiften som samlas in på marknadsorder i NPC-stationer genom att subtrahera en platt 0,1 per nivå från 3 till 2,5 på nivå 5. Denna avgift kan också påverkas av ståndpunkter mellan näringsidkaren och det företag som äger stationen. Marginalhandel 160 (3x, 20M160ISK) minskar antalet ISK som du måste placera i köporder för 25 per nivå. Resten kommer att dras från teckenplånboken när någon faktiskt säljer dina varor. Escrowed värden är: nivå 0: 100 Det fulla ISK-beloppet tas bort från din plånbok när köpsordern är inställd nivå 1: 75 nivå 2: 56.25 nivå 3: 42.18 nivå 4: 31.64 nivå 5: 23.73 Kontraktskunskaper Kontrakt 160 (1x . 150k160ISK) ökar det maximala antalet kontrakt med 4 per nivå upp till 21 på nivå 5. Corporation Contracting 160 (3x, 150k160ISK) ökar antalet samtidiga företagsavtal som du kan göra för din företags räkning med 10 per nivå upp till 60 på nivå 5. Handel med marknaden Den huvudsakliga handelsmetoden gör vad andra spelare inte kan bry sig om: antingen de är för lata eller möjligheten till kostnad är för stor. Den största marknadsaktiviteten sker i och runt Trade Hubs. Hauling är en handling att transportera varor mellan stationer för vinst. I grund och botten köper du några varor på en station, laddar dem upp i ditt transportfartyg, bär dem till en annan station och säljer dem till vinst. Detta fungerar eftersom de flesta spelare inte har fartygen eller tiden att flytta allt själva. Intressant är att det finns många handelsvaror som existerar endast för att hämtas mellan NPC-stationer. Att hitta bra handelsrutter är svårt (och ändras dagligen), så de flesta spelare använder ett externt verktyg som Eve-Central eller Navbot. Det finns emellertid vanligtvis vissa vägar som är lönsamma i allmänhet, som att hämta saker från uppdragsnav, där uppdragslöpare dumpar sina loots, till handelscentrum där det finns mindre utbud. Racial Industriell färdighet för nybörjarsjöfart Hull Uppgraderingar för att använda utökade lasthållare. Station Trading Station handel är som att hämta, men utan hämtningsfartyget. Istället för att köpa lågt och sedan ta varan till var du kan sälja hög, köper du lågt och säljer högt utan att flytta varorna. I grund och botten vill du hitta föremål med en rimlig volym som handlas och en signifikant skillnad i köp och sälj orderpriser inom samma station. En stor källa till dessa typer av föremål kommer från NPC-loot: Spelarna kör uppdrag, samlar loot och vill bara sälja det för en snabb bok, eftersom de inte har tid eller handels färdigheter att sätta upp försäljningsorder för allt. Ett annat exempel är handböcker som ges under handledning - om spelarna har en och inte behöver det, vill de bara dumpa den för ISK. Å andra sidan kommer spelare som söker efter att betala en hel del mer eftersom de inte kan få den någon annanstans. Den enkla tumregeln är låg och säljer högt. För att säkerställa att stationshandeln genomförs effektivt, se till att skillnaden som du säljer orderpris minus köporderpriset minus beskattningen lämnar fortfarande en vinst. Att ställa upp köp - och säljorder på flera objekt minimerar risken för marknadsföringen pris kraschar på någon viss sak. Om du kan göra 20 000isk på ett objekt och lyckas handla 100 av dessa per dag kommer det att ge dig 2.000.000 isk. Gör detta med 50 olika produkter och det motsvarar 100.000.000 isk per dag. Starta små och reinvestera och du kommer snart se din totala isk växa väldigt snabbt. När du börjar arbeta i miljarder kan du handla högre prissatta objekt som kan öka dina marginaler och även prissätta lite av konkurrensen Station Trading Skills Stationhandel handlar om volym. Dina marginaler kommer att vara tunna, och du måste spara pengar överallt du kan. Det innebär att du utbildar Mäklareförhållanden och Redovisning till 5. Tidigt i din handels karriär har dessa fraktioneringsprocenten en minimal inverkan, dvs om du är utbildad till nivå 5, måste du handla 667 miljoner kronor av varor för att få tillbaka de 5 miljoner ISK som du spenderade på Redovisningskursbok. När du bygger upp din volym är dessa minskningar dock ganska meningsfulla. Utan att komma in i matematiken kommer träningsmäklare och redovisning till 5 att öka vinsten med 11. Andra färdigheter som du vill bekanta dig med är: Handel. Detaljhandeln. Partihandel och Tycoon. Dessa färdigheter ökar antalet öppna marknadsordningar du kanske har. Anskaffning. Marketing. Daytrading och synlighet. Med dessa färdigheter kan du köpa, sälja och ändra order på andra stationer än din nuvarande. Marginalhandel. Denna färdighet gör att du kan minska hur mycket escrow som krävs när du lägger in en köporder, vilket gör att du kan placera köporder för mer pengar än vad du faktiskt har. (Men du behöver fortfarande ISK för att vara tillgänglig när Köporder går igenom.) Social. Anslutningar. Ökar din ställning så att du betalar mindre skatt. Varning: Mäklareavgifter baseras på din basfaktion och företagets ställning. Anslutningsförmågan påverkar inte mäklareavgifter som betalats på en order. I grund och botten innebär raffinering för vinst att träna upp några raffineringskunskaper, få en bra ställning med ditt nuvarande stationer corp och sedan raffinera malm köpt på marknaden. De flesta malm på marknaden säljs av gruvarbetare utan raffineringskunskaper eller som inte vet bättre, så marginalerna är vanligtvis ganska bra. Spekulation Spekulation är handlingen att köpa varor i hopp om att deras pris kommer att stiga i framtiden. Till exempel kan PLEX-priserna öka kraftigt under sommarsemestern, så att köpa dem tidigare på året och att sälja dem under sommaren kan skapa en stor vinst. Spekulation kan också förekomma vid korrigeringsändringar eller marknadsstämplingar. Tips och tricks Som med andra aspekter av Eva, är den första handelsregeln att aldrig investera vad du inte har råd att förlora. 0,01 ISK-ing När du kommer in i handel märker du att många människor tenderar att överbrygga dig med bara 0,01 ISK per enhet. Några nya spelare verkar ha problem med detta - ofta blir irriterade till den punkt där de radikalt byter sina order, slashing enorma bitar av deras vinster. Ett mer användbart sätt att titta på 0.01-isking är dock att det bara är den spelmekanism som en inloggad och aktiv trading spelare har fördelen över loggade eller AFK-handlare. Överträffa eller underköra dina konkurrenter med bara 0,01 ISK är just hur detta uppnås. Så när någon annan överskrider dig med bara 0,01 ISK, får de bara sin tur på köens framsida. Om du är där, uppdatera dina beställningar, kan du helt enkelt uppdatera dina beställningar och det är tillbaka till din tur att vara på köens framsida. Å andra sidan om du inte är där, eller inte inloggad, blir du inte så böjd ur form när någon som är aktiv råkar hämta vinsterna. Och när du börjar göra några 0,01-isking av din egen, försök använda ditt mushjul för att stöta på ditt pris. Du kanske gillar det, speciellt eftersom det kan vara ganska snabbt när du blir van vid det. Naturligtvis är marknaden för en viss vara ibland helt enkelt orealistisk, eller kanske behöver du dina affärer att gå igenom snabbt av någon anledning - en radikal prisförändring kan krävas, men en bra näringsidkare kommer att ha identifierbara skäl för att göra en sådan förändring , snarare än att det bara är en känslomässig Ill visar dig svar på att vara 0,01-isked. Hitta saker som är bra att handla Det finns en otroligt enkel 3-stegs plan för att hitta bra handelsobjekt: Klicka på en marknadsgrupp och börja titta på order och marknadsuppgifter för varje produkt. Byt till en annan kategori och fortsätt titta på varje Artikel. Titta på saker lite mer. Med det sagt är det viktigt att veta vad du letar efter, och förhoppningsvis borde burgermetoden och tipsen på den här sidan vara tillräckliga. Generellt, för stationhandel vill du hitta saker som: har en hög och ganska konstant efterfrågan. Du kan kontrollera objektbehovet genom att titta på volymen såld diagrammet i marknadsinformationen. Medan vissa artiklar kan ha stora marginaler, om den sålda volymen är liten eller sällan, så är det mycket mer risk för att den är föremål. faktiskt sälja för köp och sälja order listade. Du kan kontrollera detta genom att titta på marknadsinformationen och se om utbudet av priser inkluderar de aktuella bästa köp - och säljbeställningarna. Förhoppningsvis bör medianpriset vara någonstans mellan de två. Goda saker att handla är (beroende på region och nuvarande marknad) meta-4 objekt (t ex arbalest launchers): de kan inte produceras och några av dem har bättre eller samma attribut som deras T2 motsvarigheter. Kom ihåg att diversifiera mellan olika saker så att om din marknad bryter ner förlorar du inte alla dina pengar. Alternativt har en medlem i EVE-universitetet skapat en dynamisk TradeBook som tillhandahåller realtidsmarknadsdata på EVE-objekt, så länge API-samtal till EVE-marknadscentral arbetar (och de brukar vara - den 14 juni 2016 användes CCP en massiv uppdatering som kraftigt ökade hastigheten vid vilken marknadsdata uppdateras). Du hittar TradeBook på EVE University Forum under fliken Research, Production och Trade. Klicka här för att komma åt dokumentet. Handelsmatematik Liksom nästan hela kvällen finns matematik. Lyckligtvis är det mesta av matematiken i handel grundläggande math och ordet spelar matte för dig. Incase om du vill ta reda på hur mycket du ska betala eller sälja ett objekt, använd följande ekvation. X Mängden enheter du vill köpa eller sälja U Priset på en enhet av vad du försöker köpa eller sälja P 1 Den totala kostnaden för alla enheter du vill sälja P 2 Den totala kostnaden för de enheter du vill köpa B Mäklarprocenten i decimalform E Det belopp som du får när du säljer A Det belopp du måste betala för att köpa något Så säger du om du köpte PLEX för 100 isk var och du vill ha 100 PLEX det belopp du skulle behöva betala efter 10 mäklare avgift är 11 000 i isk. Ekvationen för detta är under 100 100 10000 10000 (10000 .1) 11000 Och om du vill sälja samma PLEX för samma pris och mängd och samma mäklareavgift får du 9000 isk och ekvationen kommer se ut så här 100 100 10000 10000 - (10000 .1) 9000 Trendlinjer Trendlinjer används i den verkliga världen för att hjälpa självmäklare och börsmäklare ta reda på framtida händelser på aktiemarknaden, eller mer känt som en teknisk analys. För att använda en trendlinje behöver du bara hitta ett sätt att dra en linje från topp till topp och tråg till tråg i linjediagrammet på prishistorik på ett objekt. Du kommer att vilja rita en linje som träffar minst 2 till 3 toppar och en annan som träffar 2 till 3 trågor. Detta kommer att berätta att priset ska falla mellan de två linjerna och om priserna träffar en av raderna eller gå lite förbi så är det dags att köpa eller sälja objektet i Eve. Tricket på detta i både Eva och den verkliga världen är att göra detta och veta vad du gör så snabbt och rätt som möjligt. Du borde kunna titta på en graf om 5 min och säga om det är bra att köpa eller sälja till dig om du köper och säljer kort sikt. Du kan använda någonting och personligen använde jag ett tuggummiförpackning för att göra 25k i den verkliga världen. Det enda tricket att använda något är det måste vara rakt. Om värst kommer sämst kan du trycka på skrivskärmen, klistra in bilden i färg och skapa trendlinjen där men om du gör det kommer du att förlora lite värdefull tid. Bedrägeri för att undvika Handelsvägar eller budsavtal kan upprättas av pirater - ett läger kan vänta på en av hopparna på vägen för att samla ditt skepp, deras varor och säkerheten. Courier-kontrakt kan ställas in för att leverera till en spelarägd station med en stor dockningsavgift - du är tvungen att inte docka och förlora säkerheten eller docka och betala avgiften. Ett bra sätt att undvika budskontraktsvaddar är att endast acceptera kontrakt för rutter som du planerade att hämta i alla fall och inte acceptera kontrakt till spelarägda stationer. Trading Cost Modifiers Mäklare Relationer Req: Trade 2 Minska basmäklareavgift med 0,1 per nivå Redovisning Req: Handel 4: Minskar momsen med 10 per nivå Margin Trading Req: Redovisning 4: Minskar depåbehov för köporder med ytterligare 25 per nivå Närhelst Du ställer in en köp - eller säljorder, du måste betala mäklareavgiften: 3 av den totala ordern (2,5 vid maxa färdigheter), modifierad av ställning. När varje enhet säljs betalar säljaren 2 av försäljningspriset som en moms (1 vid maxa färdigheter). Avgifterna visas i plånboken som Mäklareavgift och Transaktionsskatt. Så den typiska stationhandlaren med nollställningar betalar 3 av orderpriset som feestaxes, 2,5 vid maxa färdigheter. Detta är viktigt att ta hänsyn till när du beräknar din vinst, men naturligtvis kan ståndpunkterna nedan ändras vidare. Faktions - och företagspositioner som är relevanta för den station som orderna placeras i kommer att påverka mäklarens avgift. Faction standings bidrar 13 mer än corp standings. Observera att omodifierad stående används för beräkningen. Den exakta formeln är: Med ingen kompetens eller stående är mäklaravgiften 3. Med 10 fraktioner och corp stående, sänks mäklareavgiften till 2,5. Med mäklare relationer V och perfekt stående blir avgiften ytterligare reducerad till 2Station trading Guide LparStation Spinning Ej inkluderad. Okej innan jag börjar Im antar att du vet hur man lägger en buysell order och du vet hur du använder marknaden UI anständigt. Om inte jag rekommenderar den här länken: wiki. eveonlineenwikiMarket Nu, för den faktiska guiden: Till att börja med antar vi att du inte har någon aning om vilken stationshandel som är. Vid sin enklaste är handel med stationer processen att ställa in en köporder och sälja objektet till ett högre pris. Det finns dock några sätt att förbättra dina odds för att göra vinst. Del 1: Identifiera goda affärer Det första du letar efter när du letar efter bra handelsobjekt är om den högsta köpordern är lägre än den lägsta försäljningsordern. Till exempel, säg att tritanium har en högsta köporder på 5 ISK medan den lägsta försäljningsordern är 10 ISK. Gå vidare och gör en köporder för det. Nästa uppsättning saker att leta efter ligger alla i fliken Prishistorik (den ligger under bilden av objektet bredvid fliken Marknadsdata). Nu freak inte ut när du ser det, sakerna är en smärta att förstå först. Låt oss gå igenom varje del och jag förklara deras betydelser. First thing to look at are the green bars at the bottom of the chart (see picture below). They represent the amount of units traded in a given day. The more items traded, the faster youll get a return on your buy orders, so look for item with a lot of trade volume. Next you look at the big brownish shape in the middle of the graph (see picture below). This is the Donchian channel. No idea who that is but it represents the space between the highest and lowest sellbuy orders. You want this to be as wide as possible. Thatll mean larger profit margins. Next look for the yellow squares on the graph (see picture below). These represent the median price of all the orders of that day. Generally speaking you want this to be in the middle of the Donchian channel as much as possible. This means that the supply and demand is somewhat stable and wont be left holding onto your items before you can sell them. Last thing to look at are the green and red lines on the graph (see picture below). They represent the moving average take at 20 and 5 days, respectively. What youre looking for is a straighter green line, indicating price stability on the long term, and a jagged red line, indicating volatile prices on the short term. BESbswy BESbswy BESbswy BESbswy BESbswy BESbswy BESbswy BESbswy BESbswy BESbswy BESbswy BESbswy BESbswy BESbswy BESbswy BESbswy So in summary you want an item with: - High volume traded (lots of green bars) - Large profit margin (wide Donchian channel) - Stable supply and demand (yellow squares in the middle of the Donchian channel) - Stable prices on the long term and volatile prices on the short term (straight green line and jagged red line Once youve identified a good item set up your buy order and sell the items that come in. Youll also want to update your order periodically, making sure your buy orders are the highest and your sell orders are the lowest. Its up to you how often you update but I find that my orders tend to be filled right after I update them. Part 2: The Skills There are 3 categories of skills that can make you a better trader: number of orders, remote trading, and NPC fees. 1. The Number of Orders Trading Skills are pretty straight forward. The higher the level of the skill, the more order you can have at once. Here are the skills: - Trade: Increases your limit of active orders by 4 per level - Retail: Increases your limit of active orders by 8 per level - Wholesale: Increases your limit by 16 per level - Tycoon: Increases your limit by 32 per level Youll want these skills as high as youre willing to train them. 2. The Remote Trading skills allow you to create and modify orders remotely. - Procurement: Increases the range of setting up buy orders - Marketing: Increases the range of setting remote sell orders - Daytrading: Increases the range at which you can modify active orders - Visibility: Increases the highest possible range you can set for a buy order when you set it up remotely. This ones a bit tricky. Heres an example, say youre in Sibot and you want to set up a buy order in Amarr. Assuming your Procurement skill is high enough, the Visibility skill will control the max range you can set the buy order to be filled at. These skills dont have to be very high. I find that level 4 for each is enough for me. 3. The NPC Fee skills decrease the amount of ISK you have to give to CCP when youre trading. - Accounting: Decrease the tax paid on sell orders - Broker Relations: Decreases the broker fees for setting up buy and sell orders - Margin Trading: Decreases the amount of ISK you have to put in escrow when you set up a buy order. Youll have to pay the difference when the buy order is fulfilled. Youre gonna want Accounting and Broker Relations as high as possible. Margin Trading is nice too, but not as important. Well, thats the basics. Most of the ability to station trade well comes time and bigger wallet, so keep at it. Now go and create a market crash or something. Thanks for reading. September 27, 2013, 11:48 am But whats happend when you place buy order on your productFor example: I doing station trading and i am only one that have ventura ship and i selling for 300 000 isk that ship-then i placing buy order on that same ship for only 1 ISK and my buy order is also only buy order in station-so what happend when somebodu buy that wentura in station I think that i earn 300 000 ISK from selling ventura and buying another ventura for only 1 ISK and i can sell that second ventura for more 300 000 ISK - this teory telling that you can double money for your selling product if situation is that you are are only man that placing buy orders. Someone agree - Double money(rough) -(minus) market transactions(brokers feed). September 27, 2013, 11:59 pm This guide is mainly focused on station trading in a trade hub: Jita, Amarr, etc. If I were to set a buy order for 1 ISK in a trade hub it would never be filled. That sort of buy order will only work in some backwater system, where people just want some ISK now for what they sell.

No comments:

Post a Comment